Veel gestelde vragen

Producten

Hoe demonstreer ik een Gibbus?

In dit filmpje wordt gedemonstreerd hoe je makkelijk een gibbus simuleert.

Hoe demonstreer ik een Scoliose?

In dit filmpje wordt gedemonstreerd hoe je een scoliose simuleert.

Wat is het verschil tussen Sophie, Carlijn en Désirée?

Er zijn twee typen 3D Scoliose Modellen ontwikkelt. Sophie en Carlijn hebben een ribbenkast en Désiréé heeft geen ribbenkast. Sophie en Carlijn zijn geschikt om inzichtelijk te maken aan de patiënt welke gevolgen de vergroeiing van de wervelkolom heeft op de ribbenkast. Désiréé kan dit niet maar kan heel goed gebruikt worden om snel de actuele stand van de patiënt te simuleren.

Het verschil tussen Sophie en Carlijn is uitsluitend de gebruikte kleuren. Sophie maakt met kleurtjes duidelijk welke wervels als groep functioneren terwijl Carlijn een rustigere uitstraling heeft. De voorkeur is erg persoonlijk. Wel hebben we gemerkt dat patiënten een voorkeur hebben voor Sophie omdat ze deze makkelijker begrijpen.

Hoe houd ik mijn model in goede conditie?

Met de volgende tips heb je langer plezier van je 3D Scoliose Model.

  1. Gebruik schone en droge handen. Vetten en andere chemicaliën zoals desinfecteermiddelen en handcrèmes hebben een negatieve invloed op de levensduur van het materiaal. Droog daarom na het gebruik van deze middelen uw handen goed af voordat u het model aanraakt.
  2. Buig de wervelkolom en indien aanwezig de ribben, niet onnodig vaak heen en weer. Dit veroorzaakt op den duur materiaal moeheid en kans op scheuren. Vorm met rustige bewegingen de wervelkolom in de gewenste positie.
  3. Voorkom dat er een knik in de draad kan ontstaan. Een knik kan namelijk een blijvende impact hebben op de vorm van de wervelkolom. De knik ontstaat alleen bij onrustige bewegingen van de wervelkolom.
  4. Stel het model niet onnodig (en langdurig) bloot aan zon- of andere UV-lichtbronnen. UV-licht hard het materiaal langzaam uit en daardoor verliest het op den duur zijn buigzaamheid.
  5. Zet de wervelkolom na gebruik weer rechtop op zijn voetstuk. Hiermee wordt voorkomen dat de draad continue belast wordt en eerder zijn stevigheid verliest. Uiteraard kan het model ook bewaard worden in de bijgeleverde verpakking.

Wat is 3D printen?

Onze producten worden vrijwel geheel gemaakt met behulp van 3D printers. 3D printen is een relatief nieuwe productie methode die tot voorkort voornamelijk gebruikt werd om prototypes te maken van nieuwe producten. De afgelopen jaren zijn er echter veel nieuwe materialen en technieken op de markt gekomen waardoor we ook functionele producten kunnen produceren.

3D printen betekent niets anders dan dat een product laagje voor laagje wordt opgebouwd. Een 3D CAD model wordt door middel van software in laagjes gesneden van soms wel 0,05mm dikte. Deze laagjes worden vervolgens door een 3D printer 1 voor 1 omgezet in een vaste materie. Na één laag wordt de er bovenop deze laag weer een nieuwe laag gesmolten net zo lang tot het product voltooid is. Vergelijk het met het metselen van een muur waarbij telkens 1 laag stenen wordt neergelegd en vervolgens daar weer een laag bovenop.

Onze modellen worden gemaakt met behulp van een SLA printer en een duurzame, sterke en vloeibare resin dat uitgehard wordt middels een laserstraal.

Probleemoplossing

Hoe laat ik mijn model goed overeind staan?

Na veelvuldig gebruik kan het voorkomen dat het model wat slap wordt bij de voet en de wervelkolom continue dreigt om te vallen. In de wervelkolom is de mogelijkheid om een extra metaaldraad te plaatsen voor extra stevigheid.

Draai de bovenste helft van de kop los en leg deze apart. Draai de draadstopper voorzichtig los maar laat het op de draad zitten. Pak een metaaldraad (te koop in onze webshop) en schuif deze in de kern van de draad die door de wervelkolom loopt. Je kunt er voor kiezen om niet de volleidge lengte van de draad in de kern te schuiven omdat daardoor het hele model stijver wordt. Wanneer je alleen de onderzijde bij de voet steviger wilt maken kun je een lengte van ca. 10cm afknippen van de draad. Schuif nu eerst het korte deel in de kern en druk deze naar beneden in de voet met het restant van de draad. Druk de korte draad goed aan naar beneden zodat hij in de voet van het model schuift. Wanneer dit het geval is merk je direct dat het model steviger rechtop blijft staan.

Wanneer je tevreden bent plaats je de draadstopper terug en zet hem op de juiste spanning weer vast. Draait tot slot de bovenste helft van de kop weer terug.

Hoe herstel ik te makkelijk ronddraaiende wervels?

Het kan gebeuren dat na verloop van tijd de wervels wat losser gaan zitten. In het handvat van de modellen zit een draadstopper en een veer die zorgen voor de spanning tussen de wervels. Draai eerst de draadstopper voorzicht los (pas op: hij kan wegschieten door de druk van de veer).  Druk vervolgens alle wervels goed naar beneden aan (richting de voet). Wanneer je voor je gevoel de juiste spanning hebt op het model kun je de draadstopper weer terugplaatsen. Druk deze stevig maar voorzichtig aan zodat de veer op spanning komt en zet het schroefje weer vast.

Je kunt ook dit instructie filmpje bekijken.

Wanneer het niet lukt om de juiste spanning op het model te creëren neem dan contact met ons op.

Hoe herstel ik een scheurtje in een wervel?

Bij veelvuldig gebruik (of bij het langdurig aan zonlicht worden blootgesteld) van het model kunnen er na verloop van tijd scheurtjes ontstaan in de wervels. Wanneer dit gebeurd kan dit eenvoudig gerepareerd worden met een UV-lijm of epoxy (UV-lijm te koop in onze webshop). Smeer met een kwastje of spateltje wat lijm in de scheur en laat dit uitharden onder uv-licht of zonlicht. Wanneer je dit tijdig doet voorkom je dat delen volledig afscheuren.

Hoe kan ik beschadigde wervels vervangen?

Wanneer wervels onherstelbaar beschadigd zijn kun je deze zelf vervangen of door ons laten vervangen.

Binnen de garantieperiode
Indien het binnen de garantieperiode gebeurd kun je contact met ons opnemen en wij regelen dat de vervangende kosteloos wervels worden toegestuurd. Je kunt er ook voor kiezen om de wervels door ons te laten vervangen. In dat geval kun je het model naar ons retourneren en repareren of vervangen het model.

Buiten de garantieperiode
Indien het model niet meer onder de fabrieksgarantie valt kun je via onze webshop vervangende wervels bestellen. Wil je liever dat wij het model herstellen kun je het model aan ons retourneren. Je kunt hiervoor een ‘opfrispakket’ bestellen waarbij wij alle (bijna) beschadigde onderdelen vervangen of alleen de beschadigde onderdelen. je vind deze opties in onze webshop.

Voor het zelf vervangen van wervels is een instructievideo beschikbaar

 

Bezorging

Met welke Parcel service worden de producten verstuurd?

Binnen Nederland worden alle verzendingen uitgevoerd door PostNL. Buiten Nederland verzorgd PostNL de verzending maar wordt er samengewerkt met lokale postbedrijven.

Moet ik invoerrechten betalen?

Je bent gevestigd buiten de EU
Voor leveringen buiten de EU hoef je geen Nederlandse BTW te betalen maar mogelijk wel invoerrechten, inklaringskosten of lokale belasting. Je bent zelf verantwoordelijk voor het betalen van deze kosten. De hoogte van deze kosten zijn per land verschillende en worden afgehandeld door de douane en/of vervoerder in het land van bestemming. Informeer derhalve bij uw eigen belastingdienst/douane naar de hoogte van deze kosten.

Je bent gevestigd binnen de EU
Voor leveringen binnen de EU hoef je geen invoerrechten af te dragen.

 

Hoe lang duurt de bezorging van mijn pakket met buitenlandse bestemming?

De volledige landenlijst inclusief de overkomstduur is hier terug te vinden. De overkomstduur geeft het aantal dagen aan dat een pakket onderweg is naar het land van bestemming, nadat het pakket Nederland verlaten heeft.

Daarnaast dient er in het geval van wereldzendingen rekening gehouden te worden met het inklaren van de producten bij de douane. Dit kan tot maximaal 30 – 45 dagen duren.

Kan ik mijn buitenlandse zending volgen?

Je kan in principe de zendingen naar het buitenland volgen via de track & trace gegevens die je van ons ontvangt. Het kan weleens voorkomen dat de gegevens niet helemaal goed te volgen zijn doordat de buitenlandse informatie niet goed teruggekoppeld wordt in het systeem. Mocht dit het geval zijn dan kan je altijd kijken op de website van de betreffende buitenlandse vervoerder.

Waarom loopt de Track & Trace niet door?

De reden dat de Track & Trace niet doorloopt kan verschillende oorzaken hebben. Mocht je meldingen zien in de Track & Trace welke onduidelijk zijn, neem dan contact met ons op.

Is mijn pakket verzekerd?

Ja, pakketten met een bestemming binnen de Europese Unie zijn verzekerd tot een inkoopwaarde van € 500,-. Pakketten met een bestemming buiten de Europese Unie zijn verzekerd tot een inkoopwaarde van € 200,-.

Betalingen

Met welke betaalsystemen kan ik betalen?

Via onze webshop kan er betaald worden met:

  • iDeal
  • IBAN overboeking
  • Paypal
  • SEPA
  • Creditcard
  • Apple Pay
  • Sofort Banking
  • Bancontact

 

Moet ik BTW betalen?

Je woon of werkt in Nederland
Wanneer je in Nederland woont of werkt ben je verplicht BTW te betalen ook al heeft u zelf BTW vrijstelling als praktijk.

Je bent gevestigd buiten Nederland in de EU
Wanneer je buiten Nederland gevestigd bent maar binnen wel binnen de EU kun je als ondernemer gebruik maken van verlegde BTW. Je bent dan wel verplicht om een geldig BTW nummer op te geven bij de bestelling en je betaald BTW in je land van vestiging. Wanneer je een geldig BTW nummer  opgeeft in onze webshop kun je afrekenen zonder de BTW te betalen.
Wanneer je buiten Nederland gevestigd bent maar binnen wel binnen de EU maar je bent geen ondernemer dan moet je gewoon BTW betalen.

Je bent gevestigd buiten de EU
Wanneer je buiten de EU woont hoef je geen BTW te betalen. Wel dien je rekening te houden met een importheffing van de douane.

 

Garantie

Hoeveel garantie zit er op mijn product?

Standaard worden de producten geleverd met 6 maanden garantie. Wanneer er binnen deze periode een defect ontstaat aan het product meld dit dan zo spoedig mogelijk bij onze supportdesk via e-mail: support@3dscoliosemodel.nl.

 

 

Hoe krijg ik garantie als ik niet in Nederland gevestigd ben?

Of je nu gevestigd bent in Nederland, de EU of de rest van de wereld bij een defect binnen de garantieperiode zorgen wij er voor dat het model herstelt of eventueel vervangen wordt. Aangezien er voor leveringen buiten de EU rekening gehouden moet worden op langere levertijden gelden hiervoor andere afspraken dan voor klanten binnen de EU.

Gevestigd in de EU
Wanneer je niet in Nederland bent gevestigd maar wel binnen de EU kun je gewoon aanspraak maken op de fabrieksgarantie van 6 maanden. Nadat het defect is gemeld en er gezamenlijk is vastgesteld dat het defect niet door je zelf is te herstellen kan het product naar ons worden teruggestuurd. Je ontvangt hiervoor een retourlabel en instructie van ons. Indien het defect te herstellen is door vervangende onderdelen op te sturen vragen wij je om (indien gewenst met telefonische begeleiding) zelf onderdelen te vervangen. Wanneer dit om welke reden dan ook niet mogelijk is kan het product alsnog worden geretourneerd.

 

Gevestigd buiten de EU
Wanneer je buiten de EU gevestigd bent kun je gewoon aanspraak maken op de fabrieksgarantie van 6 maanden. Nadat het defect is gemeld en er gezamenlijk is vastgesteld dat het defect niet door je zelf is te herstellen kan het product naar ons worden teruggestuurd. Je ontvangt hiervoor een retourlabel en instructie van ons. Afhankelijk van het defect kan er besloten worden om vroegtijdig reeds een vervangend exemplaar of vervangende onderdelen te versturen. indien gewenst met telefonische begeleiding) zelf onderdelen te vervangen. Wanneer dit om welke reden dan ook niet mogelijk is kan het product alsnog worden geretourneerd.

 

Contact

Hoe kom ik in contact met een medewerker?

Heb je een vraag dan kun je bij voorkeur contact met ons opnemen via e-mail. In de regel reageren wij dezelfde werkdag op e-mails.
Mail | welkom@3dscoliosemodel.nl

Tijdens kantooruren (UTC/GMT +2 uur) zijn wij ook telefonisch bereikbaar. Laat een bericht achter bij een gehoor.
Telefoon | +31643097267